Susan in Flagstaff, Arizona

De Finale

Het is alweer even geleden dat ik een verhaaltje heb geschreven, want ik ben veelste druk met leuke dingen doen! Peter en ik zitten inmiddels in San Francisco, maar daar voor hebben we van alles nog gezien.

Ik zal bij het begin beginnen. Toen Peter in Flagstaff aankwam, moest ik eerst nog 1,5 week studeren. Van 7 tot 10 december had ik mijn finals: de laatste essays, presentaties en toetsen. Ik was nog wel behoorlijk druk, maar tussendoor zijn we nog wel naar de Grand Canyon geweest (die moest Peter toch wel even gezien hebben!) en we hebben nog Sinterklaas gevierd. Op 10 december was ik klaar met studeren en na zware sneeuwstormen overleefd te hebben (er lag minstens een halve meter!), moest ik mijn kamer toch gaan uitruimen en afscheid gaan nemen van alle mensen. Het viel me toch best wel zwaar, want ik heb echt een leuke tijd gehad en veel onzettend leuke mensen ontmoet. Ik heb nog wel plannen om een aantal meiden op te zoeken! Ik kan natuurlijk prima naar Duitsland en Spanje toe.

11 December reden Peter en ik richting Las Vegas! Eerst nog even langs de Hoover Dam die toch wel behoorlijk diep was, en daarna reden we al snel met de auto over de Strip. Erg druk, maar een leuke ervaring! Na 's avonds de auto te hebben ingeleverd-met wat gedoe helaas-konden we nog even de grote casino's bekijken. De volgende dag konden we allebei na een lange tijd echt uitslapen, wat resulteerde in tot 1u 's middags in bed liggen. Maar dat gaf niks, want Las Vegas is vooral 's avonds het leukst! De fonteinen van de Bellagio, 'the Venetian', 'New York New York', 'Paris', de MGM Grand: alles hebben we gezien!

Op zondagavond vlogen we vanaf Las Vegas Airport naar Los Angeles toe. Na wat gedoe met de tassen (mijn koffer was te zwaar en ik had teveel vloeistoffen in m'n handtas..) hadden we een prima vlucht. Na driekwartier kwamen we al aan in LA, waar we Marjan weer ontmoetten. Samen haalden we de auto op en reden we naar onze hotels.

De twee dagen in LA waren we typische toeristen: de Walk of Fame, het Hollywood Sign, Beverly Hills (met de grote huizen van de celebs), Universal Studios, Santa Monica, Venice Beach (met 'Muscle' Beach, waar spierbonken staan te zweten)... Ik had niet verwacht dat ik LA zo leuk zou vinden! Vooral Universal Studios (waar een heel attractiepark omheen is gebouwd) is erg leuk. Zo waren er allemaal achtbanen en 3D-films, maar ook een tour langs alle studios. Zo hebben we heel wat sets gezien, van Desperate Housewives tot Jaws, van The Mummy tot War of the Worlds. En het was ook erg leuk om te zien hoe ze auto's laten opblazen, regen maken en de zee nabootsen. Het leukste was nog het spookhuis, waar ik mijn longen uit het lijf gilde, iets wat Peter heel vermakelijk vond...

De volgende dag was de bestemming Highway 1: een van de mooiste snelwegen ter wereld, zoals ik vaak heb gehoord. Helaas hebben we de eerste dag nog wel een behoorlijk stuk in het donker moeten rijden, omdat we net iets te laat waren weggegaan. Maar al met al hebben we veel mooie stukken gezien van de ruige zee langs de Californische kust.

Gister, donderdag, kwamen we aan in ... San Francisco! Aangezien we eerst de auto nog hadden zijn we meteen met de auto naar de Golden Gate Bridge gereden en hebben we het superkronkelende weggetje aan Lombard Street bereden. Peter deed het op z'n gemakje. Na 's avonds de auto te hebben ingeleverd zijn we nog naar het Museum of Modern Art (MOMA) geweest, aangezien op donderdag er altijd 50% korting is. Erg veel interessante kunst, waaronder een fotoexpositie van veel Japanse fotografen en ook videoproducties die erg leuk waren om te zien. Weer eens wat anders dan de altijd bekende schilderijen.

Vandaag (vrijdag dus) zijn Peter en ik met z'n tweetjes op stap geweest en is Marjan haar eigen weg gegaan. Eerst zijn we gaan ontbijten/lunchen dichtbij de Union Square en toen zijn we met de metro richting Chinatown gegaan. Een erg leuke buurt, veel kraampjes met de raarste producten staan langs de weg. Ook het uitzicht over de stad was soms erg mooi. Toen zijn we nog wat gewandeld door de omliggende buurten, om uiteindelijk aan de zee te eindigen. Na wat chillen langs het strand zijn we richting de Fisherman's Warf gewandeld, waar ook de bekende 'Pier 39' is met al de zeeleeuwen. Toen wij kwamen hadden we mooi uitzicht over de kust met een zonsondergang, maar de zeeleeuwen lieten zich helaas niet zien.

Omdat we niet helemaal weer terug wilden lopen (al die straatjes zijn best steil!), gingen we met de welbekende cablecar terug. Een erg leuke ervaring! De oude karretjes rijden behoorlijk snel te steile straatjes af en als je dan aan de zijkant een beetje naar buiten hangt is dat toch best spannend. 's Avonds wilden we eigenlijk bij de Thirsty Bear gaan eten (op aanraden van mijn ouders die in oktober in Amerika waren), maar daar moesten we erg lang wachten. (we gaan er nu morgen eten, pap en mam, don't worry!) Aangezien Peter en ik echt sushifans zijn, liepen we terug naar ons hotel, wat heel dichtbij Japantown ligt. Na lang lopen (terwijl het eigenlijk heel dichtbij was), hadden we toch de sushitentjes gevonden in het grappige wijkje.

Morgen gaan we nog een fiets huren, zodat we wat sneller de stad door kunnen fietsen (en natuurlijk de Golden Gate en de parken eromheen) en zondag gaan we waarschijnlijk nog naar Alcatraz. Maandag is het dan zover, dan pakken we onze koffers en vliegen we terug naar het grijze (nee, wat hoorde ik: witte!) Nederland!

Enne, vandaag werden m'n cijfers bekendgemaakt op internet: ik heb vier A's gehaald, die dus 8en worden in Nederland. Ik kan dus tevreden naar huis terugkeren.

Ingrid

Ben ik eindelijk na 4 maand eens de eerste die een reactie kan geven;) Leuk verhaal, en vooral heel cool dat je een fiets gaat huren, wat een leuk idee! Mis jullie al wel, maar vind het leuk dat jij en Peter het zo naar jullie zin hebben :)

Liefs

Susannah

Hoi Susan,
geweldig zo touren. Oh wat is San Francisco toch geweldig! Je fotos van Los Angeles zijn ook vet.
Veel plezier de laatste dagen, en tot over een paar weken!
Ps. ik ben wedstrijdstuur geworden van middengroep dames, vreugdedansje!

Family Vos

Hey,

Nog veel plezier !!! en neem je snowboots mee voor als je thuis komt...

Groetjes L, B, F

chris

Poeh wat een verhaal :D
Je krijgt wel boemveel te zien in zo'n korte tijd.
Klinkt harstikke leuk, geniet nog van de laatste dagen!
En ook gewoon A's halen weer he, erg netjes!

Liefs